Süre                : 1 Saat 53 dakika
Çıkış Tarihi     : 27 Temmuz 2001 Cuma, Yapım Yılı : 2001
Türü                : Gizemli,Heyecanlı
Taglar             : bellek,Kısa süreli hafıza kaybı,Gizli gerçek,Doğrusal olmayan zaman çizelgesi,cinayet
Ülke                : ABD
Yapımcı          :  Newmarket Capital Group , Team Todd , I Remember Productions
Yönetmen       : Christopher Nolan (IMDB)(ekşi)
Senarist          : Christopher Nolan (IMDB)(ekşi),Jonathan Nolan (IMDB)(ekşi)
Oyuncular      : Guy Pearce (IMDB)(ekşi), Carrie-Anne Moss (IMDB)(ekşi), Joe Pantoliano (IMDB), Mark Boone Junior (IMDB)(ekşi), Russ Fega (IMDB), Jorja Fox (IMDB)(ekşi), Stephen Tobolowsky (IMDB), Harriet Sansom Harris (IMDB)(ekşi), Thomas Lennon (IMDB), Callum Keith Rennie (IMDB), Marianne Muellerleile (IMDB)

Memento ' Filminin Konusu :
Akıl Defteri, kısa süreli hafıza kaybı olan bir adamın karısını öldürenleri bulma çabasını konu ediyor. Leonard Shelby, ucuz otel odalarında konaklayan ve sadece nakit para kullanan biridir. Şık giysiler giyip, Jaguar marka araba kullanan Leonard, dışarıdan işadamı gibi görünmektedir. Fakat aslında hayatını karısına tecavüz edip öldüren kişiyi bulmak için adayan biridir.Ne yazık ki Leonard’ın bu yolda ciddi bir engeli vardır, yaşadığı, çok ender rastlanan ve tedavi edilemeyen bir tür hafıza kaybı. Her ne kadar hayatının 'kaza'’dan önceki dönemlerini hatırlayabiliyorsa da, bazen 15 dakika öncesinde nereye gittiğini ve nerede olduğunu bile unutabilmektedir.

Ödüller      :

Sundance Film Festivali:Waldo Salt Screenwriting Award
Independent Spirit Awards:Independent Spirit Award-Best Director, Independent Spirit Award-Best Screenplay, Independent Spirit Award-Best Supporting Female, Independent Spirit Award-Best Feature


İntikam / 27
  • "nasıl olduğunu hatırlamadığım film, oysa ki izlediğim yazıyor elimde"
  • "teddy'yi 12 kez kötü adam, 7 kez iyi adam olarak düşündüren, kısaca adamın amına koyan film. (bkz: hanım koş tespit yaptım)"
  • "%100 oranla indirmesi başlayıp %0'da tamamlanan ilginç film."
  • "filmde teddy'yi oynayan joe pantoliano, matrix'teki cypher'imizdan ba$kasi degildir . o yav$ak konu$masi aynen burada da korunmu$ zaten .."
  • "yapımcıların resmen seyirciyle dalga gectigini dusunduren yapıt; hafızası dagılmıs,kopuk bi adam hakkında film yapmıslar ama seyrettigini anlamak icin hayvani bir hafızaya ihtiyac duyuyor insan"
  • "film onbeş dakikalık periyotlarla sondan başa doğru geldiği için filmi seyreden de ancak adamın hatırladığı kadarını bilebiliyor. yaratıcı düşünce böyle bir şey..."
  • "krokus'un, "bak, üstüme gelme yoksa sana filmin başını söylerim" diyerek beni kopardığı film."
  • ".etkisindeyim hala ,oluyor zaman çok izleyeli .film bir harika"




Facebook Yorumları
  • comment image

    her ne kadar kendi içinde kurgusal bütünlüğü sağlam olsa da büyük bir mantık hatası barındıran film. şöyle ki: adamımız 10 dakikada bir hafızasını yitirmekte, kaza anındaki durumuna dönmektedir. karısının öldürüldüğünü unutmamak için vücuduna dövmeyle bunu yazdırmıştır. ve elde ettiği ipuçlarını not etmektedir. şimdik, bu arkadaşımız aynada dövmeleri görüp "bunlar ne ya?" diyerek okumaya başlıyacak, okudukça karısının öldürüldüğünü anlayarak dövmelerin nasıl peydahlandığı sorunsalını bir yana bırakacak, karısı öldürülmüş biri olarak tiribe girecek, intikam almaya karar verecek, o da ne cebinde bir takım notlar bulacak, bunların cinayete ilişkin ipuçları olduğunu anlıyacak, bunları kafasında birleştirip şimdi ne yapacağına karar verecek ve yola çıkacak... bunların hepsini her on dakikada bir en başından tekrarlaması gerekirken malesef filimde o sırada kurgu neyi gerektiriyorsa adamımız oradan itibaren hatırlamaktadır. arabasının hangisi olduğunu hatırlamamakta fakat bir arabası olup onu hatırlamadığı için resmini cebinde taşıdığını hatırlamaktadır... ayrıca on dakika içinde değil bunların hepsini yapmak, dövmeleri okumayı bitirebileceğini bile sanmıyorum.


    (bindokuzyuzseksendort - 15 Şubat 2002 02:32)

  • comment image

    birbirinin zeka seviyesinden en ufak bir şüphesi olmayan iki arkadas bu filmi, film hakkında en ufak bir bilgiye sahip olmadan kiralayıp gecenin geç bir vakti izlemeye başladık. ikimiz de anlamıyoruz filmden ama gururunu ayak altına alıp kimse anlamadığını itiraf edemıyor.

    --- spoiler ---
    derken bi zaman sonra arkadastan soyle bir ses geldi: "lan a..na koduğumun filmi tersten gidiyor!".
    ---
    spoiler ---


    (filler dunyanin en masum hayvanlaridir - 7 Kasım 2007 17:03)

  • comment image

    bu başyapıtın kurgulanma ve sahnelerin seyirciye izlettirilme sırası ile ilgili olarak yaşattığı tartışmalara bir nebze ışık tutmak isterim.

    --- spoiler ---

    film fiziksel olarak şu şekilde kurgulanmıştır:

    hikayeyi kronolojik olarak düzgün ilerleyen düz bir çizgide en baştan en sona doğru çektiğimizi düşünelim. sonra bu filmi atıyorum x parçaya bölelim. birinci parçasına 1, son parçasına x diyelim. sonra bu parçaları seyirciye şu sıra ile gösterelim: x, 1, x-1, 2, x-2, 3... bu şekilde kronolojik olarak sondan başa doğru ilerleyen renkli sahnelerden (x, x-1, x-2...) bir tane ve 1'den başlayıp ileriye doğru düzgün ilerleyen siyah beyaz sahnelerden (1, 2, 3...) bir tane göstermek suretiyle filmi kurguluyoruz. buradaki siyah beyaz sahneler nispeten daha kısa olan ve odada geçen sahnelerken, filmin büyük bir bölümünü anlatan renkli sahneler nispeten daha uzuncadır. bu şekilde bir sondan bir baştan bir parça gösterirken, filmin en sonunda ama kronolojik olarak olayların orta yerinde bu siyah beyaz ve renkli sahneler birleşmekte, zaten tam bu sırada ekrandaki görüntü de siyah beyazdan renkliye dönmekte, film de o sahne ile bitmektedir.

    filmin bu şekilde kurgulanmasının temel amacı ise "atraksiyon olsun, seyricinin kafası karışsın" değil, seyircinin kendisini filmin ana karakteri ile özdeşleştirebilmesine katkıda bulunmaktır. çünkü leonard kısa süreli hafızaya sahip bir insandır ve olayların öncesini hatırlamamaktadır. peki biz önce son parçayı, sonra bir önceki parçayı izleyince ne olmaktadır? olayların öncesini bilmediğimiz için aynen leonard gibi kısa süreli hafızalı olarak filmi izleriz. her bölüm başladığında bizim de hafızamız sıfırlanır ve öncesinde ne olduğunu hatırlayamadan leonard ile beraber "ne oluyor burada" diye olayları çözmeye çalışırız. kısacası bir kurgu tekniğinin fimin doğasına bu kadar iyi hizmet ettiği başka bir film bulmak zordur.

    ---
    spoiler ---


    (ekiziltas - 7 Mayıs 2011 14:09)

  • comment image

    önemli olan unsur 10dk-15dk falan değildir, filmde araba kapısı çarpmalarından, veya genelde kapı çarpmalarından sonra, dikkatini dağıtacak en ufak şeyden sonra lenny short term memory kaydına baştan başlar, bir öncekini unutur. ayrıca; karısı ile yataktayken lenny nin göğsünde dövme vardır, bu teddy yi haklı çıkarır (her ne kadar lenny nin bunu hatırlaması mantıksız olsa da imkansız değildir). zaten lenny nin never believe in his lies yazmadan önce teddy için kendi kafasında yeni bir j.g yaratma konusunda aklından geçenleri hatırlarsak, neden istediği şeye inanmak, daha doğrusu hatırladığını sandığı en son şeye inanması gerektiğini de anlamış oluruz . lenny nin tek yaptığı durumundan kaçmak oluyor bu durumda, hedef belirleyerek.-filmi açığa çıkarmayayım diye nası kasıyorum,aman aman- kapıyı sürekli çekmek yerine itmesi meselesi ise bende ilk lambayı yakan unsurdu filmin başı hakkında, şöyle ki, sammy nin sürekli olarak elektirik verilmiş üçgen şekli çekmesi sahnesini düşünün.


    (chaucer - 20 Şubat 2003 05:02)

  • comment image

    sinema tarihine; zekice kurgusu, filmin tersten akışı ile örtüşen senaryosu ve oyunculukları ile 'must see' filmler arasına çoktan yerleşmiş muhteşem film.

    filmin en dinamik ve akılda kalıcı sahnelerinden birisi ise;

    --- spoiler ---

    hafıza sorunu olan esas abimizin filmin bir sahnesinde kendisini var gücü ile koşarken bulup; 'evet, muhtemelen ben şu adamları kovalıyordum' diye yönünü adamlara dogru çevirip koşmaya devam etmesi. hemen akabinde ise adamların kendisine ateş açtıgını görüp 'hayır, hayır. onlar beni kovalıyormus' deyip tekrar yönünü degiştirerek son sürat kaçması.

    ---
    spoiler ---


    (craigslist - 31 Aralık 2011 02:09)

  • comment image

    süreleri şöyledir:

    --------- film ---------- siyah beyaz

    ----------------------------- 2:25
    -------- 2:48 -------------- 6:07
    -------- 6:42 -------------- 9:45
    ------- 10:36 ------------ 15:30
    ------- 16:14 ------------ 21:21
    ------- 21:57 ------------ 25:37
    ------- 27:18 ------------ 30:23
    ------- 31:13 ------------ 37:48
    ------- 38:33 ------------ 43:10
    ------- 44:09 ------------ 46:54
    ------- 47:21 ------------ 49:55
    ------- 50:08 ------------ 51:21
    ------- 51:32 ------------ 54:17
    ------- 55:07 ------------ 57:02
    ------- 57:41 ----------- 1:00:05
    ----- 1:02:15 ---------- 1:06:30
    ----- 1:07:04 ---------- 1:09:59
    ----- 1:10:23 ---------- 1:14:06
    ----- 1:14:39 ---------- 1:18:20
    ----- 1:19:06 ---------- 1:19:50
    ----- 1:20:12 ---------- 1:22:58
    ----- 1:26:25 ---------- 1:30:06

    gerçek sıralamayla izlemek istiyorsanız önce siyah beyazları aynen izleyin. 1:30'dan sonra 1:26'yı açıp geriye gidin.


    (psychosys - 30 Aralık 2012 16:27)

  • comment image

    her olusumu ikiye ayirabiliriz ekolu dahilinde soyleyebilirim ki 2 tip film vardir. 1 kere izlememizin yetecegi, artacagi, fazla gelecegi filmler, bir kere izlenmesi filmin dehasina hakaret olarak kabul edilecek filmlerler.

    memeneto ikinci tip filmler arasinda mustesna bir yere sahip. simdi herhangi bir guzel filme ovguden bahsetmedigimiz, siradisi kelimesini ne kadar yutkuna yutkuna soylememiz gerektigini hatirlattiginda belirtmek isterim: oyle bir filmden oyle bir kurgudan, montajdan bahsediyoruz ki, pulp fictionin kurgusu bu filmin karmasikligina kiyasla(bkz: kiyasalama ekolu) aysecik bos besik gibi, usual suspects in sasirtmacali kumpasli senaryosu okkesin kinali kuzusu gibi kaliyor.

    montaj masasinin basina 100 ft lik footage ile bile oturanlar bileceklerdir ki, dandik bir ruya sekansi editlerken bile insanin duburunden rh pozitiv kan gelir. buradan bir tumdengelim yaparak bu filmi editleyen insanin iblis oldugu cikarimini yapabiliriz. ayrica yine bu montaj mucizesinden yola cikarak boyle pirlanta bir anlatim ayricaliginin sadece sinemaya has oldugunu idrak edip sinemaya saygida kusur etmemeye ozen gosteririz.

    bu ve benzeri filmler sayesinde anliyorum ki sinema ustune gik bile diyemeyecek bir ustunlugu elinde barindirarak, insan aklina guvercin takla attiracak yegane kaynak, membagdir.


    (otisabi - 12 Mayıs 2001 07:49)

  • comment image

    ilk izleyişimde bir bok anlamadığım, ikinci izleyişimde iyi-kötü analiz ettiğim film. spoiler falan değil bildiğin özet geçiyorum, izlemeyen okumasın.

    --- spoiler ---

    1- teddy kod adlı john g, lenny'nin, jimmy'i john g sanıp öldürüp peşini bırakmasını sağlamaya çalışır. bu arada uyuşturucu ticareti parasına konarak köşe olmayı düşünür.
    2-lenny, öldürdüğü jimmy'nin kıyafetlerini giyer, cebinde natalie'nin yani jimmy'nin sevgilisinin bir ara uğra yazısını görür. çalıştığı bara uğramaya gider ve birasını söyler.
    3-natalie başta lenny'nin polis ya da teddy'nin gönderdiği sorun çıkartacak biri olduğunu düşünür. ama lenny cebindeki notu, hafıza sorununu ve karısını anlatınca natalie acımaya başlar. büyük ihtimalle birilerinin jimmy'i yani sevgilisini öldürmesi için kullandığını anlar. arabası, kıyafetleri, cebindeki nota kadar hepsi natalie'nin ölen sevgilisinindir.
    4-natalie ivedilikle olayı çözmeye çalışır. lenny'nin verdiği küçük bilgilerle puzzle'ı birleştirir. hem kendisine hem jimmy'sine kurulan kumpası çözer ve lenny'yi teddy'nin üzerine salar. zaten teddy de bunu farkeder ve natalie'yi kötülemeye çalışır ama lenny yemez.
    5-sonunda teddy kod adlı john g'yi öldürür.

    ara notlar:
    -lenny aslında sammy'dir.
    -lenny'nin karısına tecavüz ederken evde yalnız olduğunu düşünmüşler.
    -lenny'nin karısından bulaşan cinsel hastalık yüzünden (aids vs.) lenny hafıza sorunları yaşamaktadır. natalie bu yüzden lenny'nin karısına sürtük vs. demektedir.
    -lenny'nin karısı bu olaydan sağ çıkmıştır ancak hafıza kaybı olayından dolayı kendisini suçlu hissettiği için sammy'nin hikayesinde anlatılan şekilde lenny tarafından defalarca insülin aşılanarak intihar etmiştir.

    karakterler:
    lenny: hafızasını kaybeden asıl adam.
    natalie: jimmy'nin kız arkadaşı, lenny'nin yardımcısı, bar çalışanı
    teddy: uyuşturucu ticaretiyle arası iyi olan, lenny'nin dosyasını örtbas eden tecavüzcü gözlüklü kötü polis. yani aranan adam john g.
    jimmy: natalie'nin, lenny tarafından öldürülen uyuşturucu ticaretiyle uğraşan sevgilisi.
    todd: lenny'nin jimmy'i öldürmesinden sonra ortaya çıkan uyuşturucu alacaklılarından.
    sammy: lenny.

    ---
    spoiler ---


    (saykodeli - 1 Aralık 2013 20:32)

  • comment image

    filmde anlayamadığım, bana göre mantık hatası olan bir durum var:

    --- spoiler ---

    lenny'nin hafızası, karısının öldüğü veya öldürüldüğü günden beri her 10-15 dakikada bir siliniyor; karısının ölümünden itibaren hiç yeni hatırası olmuyor, kafasına darbe aldığı için. [bu kesin bilgi]. iyi de lenny 10-15 dakikalık geçici hafızası silinir silinmez nasıl oluyor da omzunda sürekli asılı duran fotoğraf makinesine hiç şaşırmıyor; "lan japon turistler gibi ne skime yanımda taşıyorum bunu." demiyor da; o an karşısında kim varsa fotoğrafını çekip, fotoğrafın altına not almayı aklına getirebiliyor?

    ---
    spoiler ---


    (etrafsiz - 21 Nisan 2014 15:51)

  • comment image

    yapımcıların resmen seyirciyle dalga gectigini dusunduren yapıt; hafızası dagılmıs,kopuk bi adam hakkında film yapmıslar ama seyrettigini anlamak icin hayvani bir hafızaya ihtiyac duyuyor insan


    (misanthrope - 28 Temmuz 2001 18:37)

  • comment image

    film onbeş dakikalık periyotlarla sondan başa doğru geldiği için filmi seyreden de ancak adamın hatırladığı kadarını bilebiliyor. yaratıcı düşünce böyle bir şey...


    (treachery - 6 Ağustos 2001 16:35)

  • comment image

    --- spoiler ---
    siyah beyaz sahnelerin birinden ilginç bir sahne:
    sammy jenkins karısının ölümünden sonra bakımevindedir. sandalyesinde otururken önünden geçenlere bakmaktadır. önünden 2.adam geçip sammy nin yüzünü kapatırken adam gittiğinde sammy nin yüzü lennard a dönüşür ve sahne hemen biter. başta göz yanılsaması sanmıştım ama tekrar seyrettiğimde...
    ---
    spoiler ---


    (stephen dedalus - 15 Şubat 2005 16:01)

  • comment image

    aslında omzumda asılı olmayan bir polaroid fotoğraf makinesini düzeltiyormuş gibi tik edinmeme sebep olan film. lenny' nin kaldığı otele her gelişinde çekerek açılması gereken kapıyı itmesi de ince bir ayrıntı.


    (kaptan - 3 Aralık 2001 13:20)

  • comment image

    (bkz: beterin beteri vardir)

    zira anterograde amnesia mi (yeni hafiza olusmamasi) daha kotudur yoksa retrograde amnesia mi (eski hafizanin ucmasi) diye sorsak, dogru cevap ikisine birden sahip olmaktir.

    ilkinde, ozellikle hippocampuse gelen zararlar yuzunden, genelde uzerinden 1 dakikadan fazla sure gecmis birsey hatirlanmaz. ikincisinde bu bolgeyi cevreleyen temporal lobe zarar gormustur ve ozellikle herhangi bir zamanla iliskilendirilmis anilar yokolmaya musaittir. yani ornegin universiteye ne zaman basladiginizi ve ilgili anilari unutursunuz ama universite kavrami unutulmayabilir.

    ikisine birden sahip olmak ise tam rezalettir. boyle bir adami onyillarca arastirmaya tabi tutmuslar; adama tarihi sorduklari zaman 1943'ten 2016'ya kadar degisik cevaplar aliyorlarmis. gunun hangi zamaninda olduklarini da bilemiyorlar dogal olarak; biyolojik saatleri ve circadian ritmleri dogru calissa bile hafizalarindaki bu sorun yuzunden, beyin, kronolojiyle ilgili her turlu islevini yitirmis durumda. bu insanlar icin sonsuza dek, sadece su an var ve o anin da ne oldugu belli degil.

    carpe diem carpe diem diye cigirttiklari iste budur yahu; "ani yasiyorum" diye zevzek zevzek dolanip milletin moralini bozan tiplerin tez zamanda leonard shelbyden beter olmalarini dilerim.


    (immanuel tolstoyevski - 28 Mart 2006 02:44)

Yorum Kaynak Link : memento