IMDB Puanı   : 8,1
Oy Sayısı         : 87.006
Süre                : 1 Saat 35 dakika
Çıkış Tarihi     : 01 Ocak 1965 Cuma, Yapım Yılı : 1958
Türü                : Cinayet,Film Noir,Heyecanlı
Taglar             : Meksikalı,Sınır,Soruşturma,kanıt,balayı
Ülke                : ABD
Yönetmen       : Orson Welles (IMDB)(ekşi)
Senarist          : Orson Welles (IMDB)(ekşi),Whit Masterson (IMDB)(ekşi),Franklin Coen (IMDB)(ekşi),Paul Monash (IMDB)
Oyuncular      : Charlton Heston (IMDB)(ekşi), Janet Leigh (IMDB), Orson Welles (IMDB)(ekşi), Joseph Calleia (IMDB)(ekşi), Akim Tamiroff (IMDB)(ekşi), Joanna Moore (IMDB)(ekşi), Ray Collins (IMDB)(ekşi), Dennis Weaver (IMDB)(ekşi), Joi Lansing (IMDB), Marlene Dietrich (IMDB), Zsa Zsa Gabor (IMDB), Joseph Cotten (IMDB), Mercedes McCambridge (IMDB), Dan White (IMDB), Keenan Wynn (IMDB)

Touch of Evil (~ Bitmeyen balayi) ' Filminin Konusu :
Amerikalı polis müfettişi Ramon Miguel Vargas (Charlton Heston) ve eşi Susan (Janet Leigh), balaylarını geçirmek üzere bir Meksika sınır kasabasına gidiyorlar. Ancak kasabaya gelir gelmez bir araba, altına yerleştirilen bombanın patlamasıyla havaya uçuyor ve Vargas balayında bile beladan uzak kalamayacağını anlıyor. Olayı araştırmak için yerel güvenlik güçleriyle temas kuran Vargas, karşısında sinema tarihinin en sahtekar polislerinden birisini, Hank Quinlan'ı (Orson Welles) buluyor. Cinayeti araştırırken Quinlan'ın sahte delillere başvurduğunu ve kendisinin de bizzat bu işin içinde yer aldığını öğrenen Vargas, çözüm olarak Quinlan'ı suç üstü yakalamayı kafasına koyuyor. Açılış sekansıyla sinema tarihine geçen film, kısa sürede kültleşmiş ve kara film türünün başyapıtları arasına girmiştir.


Film Noir / 25
  • "turkceye de bitmeyen balayi ismiyle cevrilmistir. finali oldukca bombadir ama in gozu kor olsun, yazamiycaz buraya."
  • "ağızları açık bırakacak cinsten bir uzun planla açılan film. kameranın hareketli bir vinçle yükseklik ve açı değiştirip yol boyunca ilerlediği çekimler muhteşemdir."
  • "ifc tarafından sinema tarihinin en iyi 4. açılış jeneriğine sahip filmi seçilmiş. (bkz: #27598332)"
  • "heyecanı hiç azalmayan ve yer yer fazlaca geren bir film.ayrıca iyinin ve kötünün grifitleştiğini söyleyebilirim ki hollywood klişesi süper iyi ve süper kötü olayından uzaktır."
  • "house m.d.'de james wilson'ın odasında afişi olan film."




Facebook Yorumları
  • comment image

    (bkz: ed wood) un tim burton tarafından uyarlanmış hayat hikayesinde bir sahnede ed orson welles''le karşılaşır,beraber dertleşirler...
    bir diyalogda welles meksikalı rolünü charlton heston''a oynatmak istemediğini,yapımcıların onu buna zorladığını söyler...
    kurgu mudur,gerçekmidir bilemedim.bilinsin istedim...


    (caponsever - 4 Eylül 2001 23:39)

  • comment image

    empati yapmanın kolay olmadığı orson welles filmi. açılış sahnesi filmin diken üstünde geçeceğinin işareti olmuş aynı zamanda. ve sınırların olmadığı bir dünyada çekilmiş.

    filmde müthiş bir diyalog var;

    "polislerin işi sadece despot bir ülkede kolaydır"

    miranda motel'inde geçen sahneler ve arıza bir motel görevlisi psycho filminin fragmanı gibi.

    touch of evil 1958
    psycho 1960

    ikisi de univeral studios filmi.


    (stefan kuntz - 6 Aralık 2014 02:33)

  • comment image

    marlene dietrich, murat belge'nin üvey annesi zsa zsa gabor ve orson welles'i birlikte izleyebileceğimiz film. tam burası burhan asaf belge'ye "nasıl ayıkladın lan zsa zsa'yı??" diye sormanın yeri.

    film 1958 yapımı ve isminin vaadettiği gibi filmde gerçekten de şeytanın dokunuşu var. bunu göreceksiniz. ama 1958 model bir şeytan bu.

    --- spoiler ---

    mesela meksikalı narkotik polis şefi vargas'ın karısı susan, hem meksika, hem amerika'da iş tutan bir uyuşturucu mafyası tarafından kaçırılır. sebebi amerikan vatandaşı olan mafya liderinin meksika'daki kardeşinin vargas tarafından deliğe tıkılmasıdır. (mafya liderinin adı bile 1958 model: grandi.. hahaha) evet susan, ciddi görünen ve hem ünlü hem şaibeli amerikan polis şefi quinlan'ın bilgisi dahilinde kaçırılır. kaçıran mafya ama ne mafya. uyuşturucu zerk etmez, tecavüz etmez, sadece soyar, elbiselerine duman üfler ve etrafa marihuanna izmariti falan atarlar. mafyanın amacı uyandığında susan'ın uyuşturucu kullanmış olduğunu sanmasıdır sadece.

    ---
    spoiler ---

    vay amk. ne naifmiş lan her şey eskiden


    (5yilonce10yilsonra - 31 Ekim 2014 14:42)

  • comment image

    başlangıçta orson welles sadece bir oyuncu olarak yer alacaktı bu filmde. charlton heston'un yanlış anlaması sonucu yönetmenlik koltuğuna geçti. charlton heston filmi orson welles'in yöneteceğini zannediyormuş ve durum böyle olunca da stüdyo heston'ın isteğini yerine getirdi.

    bir başka ayrıntı da orson welles filmde olduğu kadar şişman değildir gerçekte. makyaj ve protezlerle o görünümü sağlıyordu.


    (alaskardan - 7 Mayıs 2014 11:14)

  • comment image

    bir sahnede meksikalı polisimiz mike, amerika sınırındaki miranda hotel'de kalan eşi susan'ı aramak için bir bakkala girer.. bakkalda çalışan kız görme engellidir ve mike telefon ederken raflardan birine asılmış şu tabelayı görürüz;

    "if you are mean enough to steal from the blind help yourself"


    (peterpann - 22 Ocak 2014 21:27)

  • comment image

    orson welles şaheseri. konusunun sıradanlığını senaryosunun mükemmelliği, sivilceyi kapatan bir pudra gibi örtüyor. sürekli seyircisini içine alan bir havası var. bunun nedeni ise kanun ve soruşturma etiğini sürekli kendimize sordurtması oluyor. böylece ortaya iyi bir film çıkmış. fakat asıl hikayenin temelinde hank ve menzies üzerine kuruluyor. hank'in sakat bacağının konusunu hiç açmaması ve hislerinin bacağından geldiğini öne sürmesi bundan ibaret. hank'i bu yollara sürükleyen menzies'e olan aşkı desek pek de yanılmış olmayız. tabii ki bu gizli olarak gözümüzün önüne geliyor.

    bunun yanında görüntü yönetmenini de ayrı tebrik etmek lazım. bir filmde ki kamera kullanımı ancak bu kadar lezzetli olur. alacağınız hazzı iki üç katına çıkarıyor görüntülerin eşsizliği.

    izlemeniz gereken filmlerden bir tanesi..


    (edwood10 - 24 Ekim 2013 22:28)

  • comment image

    film, meksika-amerika sınırındaki bi kasabada geçer. ilk sekansı, kamera ve ses kullanımı açısından anlam ve içerik olarak örtüşmektedir. bu ilk sekansta bir suikast gösterilir.

    filmde dört katman çakışır:
    -kamera kullanımı
    -olay örgüsü
    -sekans cümlesi
    -müzik ve ses

    bütün film aslında menzies ve dedektif hank'ın aşkı üzerine kodlanmıştır.
    hank, bi çatışmada menzies'i kurtarmak için silahın önüne atlar ve bacağını kaybeder. takma bacak ve baston kullanmaya başlar. bacağını kaybetmesiyle hem karısından ayrılır hem içkiyi bırakır. bir anlamda menzies hank'ın karısı yerine geçer. hank'ın bastonu; iktidarı, menzies'le ilişkisi de gizli eçcinselliği temsil eder. baston ve menzies bütünleşmiştir.
    hank karakteri, orson wellesin kötü-yücesidir.

    (bkz: şeytan ayrıntıda gizlidir)


    (milena - 17 Ağustos 2003 20:34)

  • comment image

    ağızları açık bırakacak cinsten bir uzun planla açılan film. kameranın hareketli bir vinçle yükseklik ve açı değiştirip yol boyunca ilerlediği çekimler muhteşemdir.


    (amaru71 - 16 Eylül 2012 18:26)

  • comment image

    aslinda meslegindeki dibe vurusu yasayan orson welles filmin yonetmeni falan olmayacaktir, ama bilinmeyen bi sebepten mesleginin iyi gunlerini yasamakta olan charlton heston
    "ya madem oynuyo, eli bulasmisken yonetiversin" demis orson welles de
    "yonetiriz mesele mi? ellemem ama filmi fazla.." demistir
    sonra egosu agir basmis "yillarin orson welles i boyle dandik film yonetir mi?" diyerek basyapit olusturmustur.filmin acilis sahnesi(arabay bomba koyma sonra takip etme)sonradan sinema orgrencilerine "aha cekecekseniz boyle cekin" denerek okutulmustur.


    (otisabi - 22 Aralık 2000 04:38)

  • comment image

    heyecanı hiç azalmayan ve yer yer fazlaca geren bir film.

    ayrıca iyinin ve kötünün grifitleştiğini söyleyebilirim ki hollywood klişesi süper iyi ve süper kötü olayından uzaktır.


    (mbaran - 3 Nisan 2011 15:51)

  • comment image

    gerek öyküsü gerekse kurgusu olsun son derece etkileyici olan orson welles filmi. hem yazdım hem oynadım hem de yönettim modelinden. abd ile meksika sınırı arasında gidip gelen bir cinayetin gizemini anlatıyor. kara film türünde kült bir yapım olmakla beraber kullanılan teknikler açısından da tarihte önemli bir yer eder.

    --- spoiler ---
    filmin başlangıç sahnesi, bombanın araca yerleştirilmesi o anda kameranın yükselmesi ve takibini sürdürmesi biraz sonra olacaklar üzerine bizi germeyi başarıyor. 1958 yılı yapımı bir film için gerçekten başarılı bir açılış. patlayan araba ve doğan sorular. ölen ünlü bir müteahhittir. kim çözecek elbette orson welles yani captain hank quinlan. önsezilerini dinler ve sahte delillerle müteahhidin kızının kocası sanchez'i içeri tıkar. o civarlara balayı amaçlı gelen amerikalı polis memuru vargas durumdan kıllanır. olayı çözmek için araştırma yapmaya başlar.
    foyasının ortaya çıkacağını anlayan hank vargas'ın başına bela olduğu uyuşturucu ticareti yapan grandi ailesi ile iş birliği yaparak vargas ve karısını uyuşturucu bağımlılığı ile suçlar. karısına kurduğu kumpas ile onu cinayetle suçlar. oysa ki cinayeti hank işlemiştir. durumu öğrenen ortağı menzies vargas'a yardım etmeye karar verir. dinleme cihazıyla hank'ın yanına gidip ona suçunu itiraf ettirmeye çalışır. vargas da peşlerindedir.
    olayı anlayan hank menzies'i vurur. sıra vargas'a gelmiştir. fakat yerden kalkan menzies son gücüyle hank'e ateş eder. vargas karısına kavuşur adalet yerini buldu hola derken öğreniriz ki sanchez bombalama olayını üstlenmiş. itiraf etmiş.
    dalavere ile de olsa hank haklı çıkmıştır. yamuluruz ve film biter.

    ---
    spoiler ---


    (cncn - 19 Aralık 2009 16:28)

  • comment image

    orson welles, marlene dietrich'e geleceğimi oku der, o da geleceğin yok diye karşılık verir. nasıl yani diye sorar welles, marlene cevap verir: geleceğin tüketilmiş; ve orson welles bu filmden sonra bir daha hollywood'da başka film çekemez.


    (shocktheworld - 22 Aralık 2008 21:31)

Yorum Kaynak Link : touch of evil