Çıkış Tarihi     : 25 Ocak 2019 Cuma, Yapım Yılı : 2019
Türü                : Animasyon,Kısa Film
Taglar             : Bağımsız film
Ülke                : USA
Yapımcı          :  Swerve Pictures , Heyou Media
Yönetmen       : Geoff Marslett (IMDB)
Senarist          : Geoff Marslett (IMDB)
Oyuncular      : Tom Skerritt (IMDB)(ekşi), Trieste Kelly Dunn (IMDB), Warren Etheredge (IMDB), Howe Gelb (IMDB), Paul Gordon (IMDB), Jon Dee Graham (IMDB), James Kochalka (IMDB), Matthew Lillard (IMDB)(ekşi), Geoff Marslett (IMDB), Frank Mosley (IMDB), Xuan Nguyen (IMDB), Chip Persons (IMDB)


  • "dün sadece oyunu kurup "options" dan ayarları yapıp "start new game"e kadar geldim, sindirerek oynuyorum bitmesin diye :)"
  • "sadece beşinci oyunu oynayıp bi bok bilmeyen dostlar için tam hikaye burada."




Facebook Yorumları
  • comment image

    yapıma dair yeni bilgiler paylaşıldı. gerçekten çok çarpıcı, sizin için çeviriyorum.

    - teknoloji daha da evrildiği için kojima artık kafasındakileri tam manasıyla yapabiliyor. (bkz: hideo kojima)
    - snake* kilo vermiş.
    - görevler sırasında kendi rotanıza göre görevi tamamlayabilirsiniz.
    - quiet size görevler esnasında buddy sistemiyle yardımcı olabilecek.
    - helikopterinizin sizi nereye bırakacağını seçebiliyorsunuz.
    - ormanlık alanlarda at sürmek daha zor.
    - snake* çıplak ( sadece üstü ), miller, yeni bir kostüm üzerinde çalıştıklarını söylüyor üslerinde.
    - yeni kostüm, snake'e getiriliyor.
    - duvarlara çatlaklar yardımıyla tırmanabiliyorsunuz. ( ya da dağlara )
    - snake, demo'da farklı bir protez kullanıyor
    - farklı özelliklere sahip farklı protezleri kullanabileceksiniz. ( kimisi elektrik verir, kimisi parmaklar vs.. )
    - çok daha farklı ve fazla protezler oyun içinde bulunacak.
    - düşmanlarınızı şaşırtmak için bir çeşit aldatmacalı balon kullanıyorsunuz. fırlattığınız zaman snake şeklinde bir balon oluşuyor ve " kept you waiting, huh? " diyor. böylece düşmanlar siz sandığı o balona bakarken onu alt edebiliyorsunuz.
    - snake, quiet'a etrafı inceleyip ileride ne var ne yok bir baksın diye emir verebiliyor.
    - quiet aynı zamanda size koruma ateşi ( cover fire ) sağlayabilir.
    - quiet, kendi pozisyonuna geçtiğinde şarkı mırıldanıyor. ( ama konuşmuyor )
    - quiet düşmanları etiketleyebiliyor ( nerede olduklarını daha kolay görebiliyorsunuz, marking system )
    - eğer phantom cigar kullanarak zamanı gereğinden fazla geçirirseniz görev esnasında, kurtarmanız gereken kişi ölüyor veya görev başarısız oluyor.
    - quiet'ın indirmesi gereken düşmanı siz seçebiliyorsunuz.
    - snake, el bombası atıyor ve quiet onu havada vurarak düşmanları çeşitli yerlerde etkisiz hale getirebiliyor. ( misal helikopter )
    - quiet'ın yapabildikleri snake ile arasında ki iletişime bağlı.
    - demoda komutlar : hedefi vur, işaretimi bekle, şunu/bunu vur ve beni koru.
    - tüm bunların oyun içinde açılması için quiet ile ya da her hangi asker ile beraber savaşıyorsanız aranızda ki etkileşime bağlı.
    - mesela quiet ile aranızda ki bağ yeterince kuvvetli değilse görevlerde size yardım etmeye gelmeyecek.
    - snake pin radar'ı kullandığında etrafta ki hayvanları daha kolay görebiliyorsunuz. ( bir çeşit marking )
    - peace walker'da olduğu gibi, düşman askerlerinin istatistiklerini inceleyebiliyorsunuz. ( stamina, güç, sinirlilik vs )
    - başka bir sorgu sorusu : arkadaşların nerede?
    - snake düşmanları protez kolunun sağladığı 1200 volt ile etkisiz hale getirebiliyor. ( oha demeyin, bu metal gear )
    - hideo kojima'ya göre, oyunu oynama şeklinizle quiet ile hiç karşılaşmayabilirsiniz bile.

    (bkz: copy past değil alın teri)


    (kahcob - 19 Eylül 2014 16:04)

  • comment image

    öncelikle zamanınız varsa (bkz: #45805180) çünkü bu entry'de mayıs ayı ve sonrasında paylaşılan bilgileri içeren yeni bir çeviri ihtiva edecek..

    15 yıl+ süredir yürekten bağlı olduğum serinin son bölümü olması dolayısıyla ve hideo kojima tarafından bizzat editlenen son trailer'ın da geçtiğimiz günlerde e3 2015'de yayınlanmasıyla buruk bir sevinç yaşatan, 23:23 şu anda bu satırları yazdığım saat olmakla beraber an itibariyle 64 gün 1 saat 36 dakika 30 saniye kalmıştır çıkmasına.

    (bkz: bittersweet)

    şimdi ise yapıma dair gerek minör gerek majör spoiler içeren bilgiler derleyip çevireceğim. minör majör spoilerları ise etiketleyeceğim ki sonra annemin kulağı çınlamasın.

    kaynak

    kaynak 2

    - (minör (hafif) spoiler) snake*** 9 yıllık komadan uyandığında doktor ona zarar görmüş vücudunun x-ray'ini gösteriyor. beyninde bulunan şarapnel dışında, aynı zamanda kalbinde de operasyonla alınması çok riskli bir şarapnel parçası bulunuyor.

    - oyun başında tanıtılan ishmael* hakkında medyanın oyun çıkışına kadar bilgi vermesi yasak.

    -gamesradar, alevli adamı yanan psişik projeksiyon/yansıma diye adlandırmış. ne demekse.

    -(minör spoiler - hikaye ) ilk görev briefing'inde snake punished venom snake olarak adlandırılıyor. ama oyun içinde farklı şekiller de hitap ediliyor da kendisine. ahabgibi. (bkz: moby dick)

    -taşları yerine oturtacak tüm eksik hikaye parçaları kasetler yoluyla anlatılacak. görev anlatımı, vatanseverlerin kuruluşu ( patriots ) ya da strangelove'a ne olduğu gibi )

    - (minör hikaye spoiler ) ground zeroes olaylarından sonra, snake'in 9 yıllık koması sırasında; kaz (kazuhira miller) muhalif askerleri de alıp eğitmeye başlamış.

    - dürbünlere bilgi dürbünü deniyor. intel scope *

    - (minör spoiler hikaye ) korkutucu parasite unit denen skull askerleri skull face'in emrinde çalışıyor. hani şu insan üstü hızlarda koşup bişeyler yapan kel bane maskeli adamlar

    - ana görevler aynı zamanda size ödüllerle geri dönecek yan hedefleri de barındıracak. kasetler gibi. bu tarz yan hedefler oyuncuya ana görevi bitirene kadar gizli olacak. ana görevleri bitirdiğiniz de tekrar oynanabilirliği arttırıyor olacaklar. bazı ana görevlerin yan hedeflerini tamamlayabilmek için tekrar tekrar oynamanız gerekebilir, daha sağlam bir kostümle gitmeniz gerekebilir vesaire.

    -ana üssünüz, siz oyunda ilerledikçe ve etraftan işe yarar item'lar topladıkça büyüyecek. ana üste 6 tane askeri birim var. r&d ( araştırma geliştirme birimi) üs geliştirme, destek birimi, istihbarat ve tıp birimleri. her farklı birimin özel bir lideri var. örneğin kazuhira miller ana üs geliştirmeden sorumlu liderken, ocelot istihbaratta görevli. (çakal olduğu için) her birim için üste ayrı bir yapı inşa ediyorsunuz. bazı yapılar ise spesifik ihtiyaçlar için inşa ediliyor. ( mahkumlar için hapishane, hayvanat bahçesi vs )

    - hayvanat bahçesi, belli sayıda hayvan üsse fultonladığınızda açılabiliyor. ve ziyaret edilebiliyor. ayrıca çeşitli geliştirmeleri de beraberinde açıyor.

    -oyuncular ana üssün yapısında bir değişikliğe gidemiyor olsa da, üs kendiliğinden büyüyor olsa da, üssün rengini ya da logosunu kendinize göre ayarlayabiliyorsunuz.

    - eğer üste moral çok düşerse ( snake çok ziyaret etmiyorsa ya da ordu iflas eşiğindeyse ) askerler organizasyonu terkedebiliyor.

    -ana üste, snake bazen kaz ya da ocelot'ın birbirlerine ters düştükleri noktalarda karar vermek zorunda kalıyor. ( ocelot'ın dediğini yapalım, kaz'ın dediğini yapalım, gibi )

    -hikaye bazında bazı önemli gelişmeler siz ana üsse döndüğünüzde de gerçekleşebilir.

    -snake öldürücü olmayan makinalı tüfek bile yaptırabilir.

    -phantom cigar bitki ve otlarla geliştirilebilir, geçirilen zamanı daha da hızlandırabilir.

    -cardboard box, snake'in kullanması için bu sefer çok daha çeşitli.

    - askerleri saf dışı bırakırken biyonik kolu kullandığınızda, eşlik eden ses 80'lerin filmlerinde kullanılan ses efektlerine benziyor. hatta bu. tam olarak bu.

    - göreve hazırlık aşamasında, araç ( jip, tank vs ) kısmı, siz fulton'un daha ağır şeyler taşıyabilmesi için geliştirdiğinize çıkıyor. araçlar da özelleştirilebiliyor ya da sökülebiliyor.

    -bazı görevler sadece acemi askerlerle tamamlanabiliyor. ( snake dışında başka askerler ile oynama opsiyonu var )

    - atınız elma ve şeker küplerine bayılıyor.

    -dd'nin oyuncuların keşfetmesini beklediği çok enteresan bir hikayesi var. ( ya da cool hikayesi var )

    -dd'nin ana üste gözükmesi askerlerin moralini yükseltiyor ve askerlerin onun hakkında konuştuğu duyulabiliyor.

    -quiet ise üste morali düşürüyor askerler ona güvenmediğinden dolayı.

    - (minör majör arası spoiler ) bir medya yayını başlarda quiet ile girdiğiniz sniper savaşının mgs3'de ki the end savaşınan sonra en harikası olduğunu söylüyor.

    - özellikle bir boss savaşı, metal gear evreninde ki en epik çarpışmaya selam çakıyor.

    -psx extreme'e göre, oyun yarı çıplak erkekleri içerecek.

    -d-walkercruise control ile yönetebiliyorsunuz.

    - snake ile destek arkadaşları arasında ki ilişki beraber zaman geçirdikçe artıyor samimileşiyor.

    -destek arkadaşları ölemiyorlar ve yapay zekaları inanılmaz seviyelerde iyi.

    -oyuncu, göreve hazırlık ekranında 3 farklı load-out kaydedebiliyor.

    -göreve hazırlık ekranında çalan müzik peace walker'ın ana teması. ( küçük not : bundan sonra mgs'nin ana teması bu müzik )

    -helikopterinizin içinde ki fotoğraflar zaman geçtikçe artıyor.

    -ana görevler dizi bölümleri gibi, dizi gibi açılıp dizi gibi credits ile bitiyor.

    -yeni görevler bir anda açılacağı için oyuncu önce hangisini yapacağını kendi seçebiliyor.

    - (minör hikaye detayı ) bir görev tüm harita boyunca gezen tank taburunu yok etmenizi istiyor.

    - bazı yan görevler kendiliğinden var ama bazılarının çıkması için tetiklenmesi gerekiyor. ( snake'in birimine tercüman dahil etmesi gerektiği görev, sadece dilini bilmediği bir askeri sorgulamaya çalışırsa ortaya çıkıyor gibi )

    -150'den fazla yan görev var ve bazıları ana görevlerle beraber de halledilebiliyor.

    - hobby consolas'ın oynadığı en uzun ve en etkileyici görev aslında bir yan görevdi

    (minör hikaye/oynanış spoiler ) - bir yan görev snake'in biyonik kolunu icat eden doktoru kurtarmayı içeriyor. onu kurtarmak biyonik kolda geliştirme yapmanıza olanak sağlıyor.

    -atomix'den miguel asher'a göre, bazı yan görevler, ana görevler haline gelebilir!

    - yan görevleri tamamladığınızda derecelendirilmiyorsunuz. ( s rank vs )

    - eğer bir göreve sahadayken giriş yaparsanız, portatif bir brifing istasyonu size getiriliyor, buradan snake i-droid'ini takıp görev hakkında bilgileri indirebiliyor.

    - oyun normal halinde oldukça zorlayıcı, hele ki reflex mode kapatıldığında oyun saçmalık derecesinde zorlaşıyor.

    - bazı görevlerde zaman sınırlaması var

    -afganistan'ın bir köşesinden öbür köşesine ayakta gitmeye kalkmak 45 dakikanızı alıyor.

    -snake, cardboard-box'un üzerine kargo etiketleri yapıştırıp kargo teslimat askerlerini bekleyerek hızlı seyahat edebiliyor ( mgs1 de ki gibi aynı )

    - zorluk derecesi angola-afrika'ya geldiğinize artıyor. burası da afganistanda ki belli başlı görevleri tamamladığınızda açılıyor.

    -bir medya çalışanı tüm afrika görevlerini tamamlamaya yaklaşmış ve hala oyunun tamamlanma yüzdesi %35-40 imiş.

    minör hikaye/oynanış spoiler - bir afrika görevi mayın arazisinde elmas taşıyan çocukları kurtartıyor sizlere.

    -bataklık gibi bölgelerde snake arkasında düşman askerlerinin kendisini takip etmesini sağladığı ayakizleri bırakabiliyor. ama yağmurla bu ayakizleri geçebiliyor.

    -sis, snake için zorluğu arttırıyor.
    -düşman askerleri snake'in gölgesini fark edebiliyor. ama bulutlu günlerde bu daha zor.
    -oyun çok çeşitli hayvan türleri sunacak, fare gibi küçük hayvanlar belki fultonlanamayacak, ama snake onları cebine atabilecek.
    -askerler farklı şekillerde, farklı kişiliklerde, farklı özelliklerde farklı silahlarla gelecekler.

    -ground zeroes'dan beri düşman yapay zekası oldukça ileri seviyelere taşınmış.
    -sızdığınız üssün yan üslerini temizlediğinizde, düşman askerlerinin destek çağırması imkansızlaşacak. iletişim alanları da sabote edilebilecek ama bu şüpheyi arttıracak. aynı şey jeneratörler içinde geçerli.

    -herhangi bir keskin nişancının size hedef alıp almadığını dürbünlerinin parlamalarından görebilirsiniz.

    -snake'e ana üsten sahada ana üssün çeşitli departmanlarında kullanılması önemli olan bireylerin bulunduğuna dair bilgi verilecek

    -eğer bir asker fultonlanırken yaralı ise, fulton esnasında ölebilir.

    - cqc dışında, çaylaklar da mini oyunlarla çeşitli yollardan eğitilebilir.

    - eğer bir çaylağı ana üste öldürürseniz, oyun bir önceki checkpointten geri başlıyor.

    - çaylaklar snake ile iletişim kurup, diyaloga girip ona sorular sorabilecekler. ( big boss nickname'ini nasıl aldın gibi ) birbirleriyle de böyle diyaloglar halinde olacaklar. ve konuşurlarken ya da dedikodu yaparlarken duyulabilecekler.

    -ana üssün girilebilir yerleri çoğunlukla dışarı bölgeleri, ama aynı zamanda bir hapishanesi ve greg miller'a göre daha henüz hakkında konuşamayacağı bir alt katı var.

    -yeni ana üs o kadar çok büyüyebilecek ki jip ya da helikopter ile seyahat etmeniz bile birkaç dakikanızı alabilecek.

    - yeni silah atışı mini oyunları üs büyüdükçe açılacak ve onları tamamlamak üste moral yükseltecek.

    - eğer ana üssü gerçek hayatta ki doğum gününüzde ziyaret ederseniz sizi bir sürpriz bekliyor.

    -hobby consolas buyuruyor ki : eğer yerde yatarken üçgen tuşuna basar iseniz, gizlilik moduna girecekmiş snake ve yere batacakmış ve neredeyse onu görünmez kılacakmış. toprağa gömülmek gibi birşey olsa gerek.

    -snake'in yaralanmaları neresinden vurulduğuna göre farklılık gösterecek, negatif sonuçlar doğuracak ( kolunu kaldıramamak, ya da koşamamak gibi ) bunu düzeltmek için oyuncu güvenli bir mekan bulup 10 saniye boyunca üçgene basılı tutmak zorunda.

    -snake'in yetenekleri geliştirilemeyecek, sadece silahları geliştirilebilecek.

    -snake çok kötü yaralanabilecek ama hasta olmayacak.

    -stamina ya da mental bar yok.

    -rationlar da gitti.

    -oyunda bir ahlak sistemi bulunmayacak.

    -eğer snake bir objeye yanlışlıkla dokunup ses çıkarırsa askerler reaksiyon gösterecek. aynı şey mermiler içinde geçerli.

    -ses efektlerine çok övgü var, snake'in at sürerken rüzgarın hafiften fısıldaması gibi.

    -snake oyunda çok fazla konuşmuyor olsa da -en azından ilk 16 saat- kasetlerde oldukça fazla diyalogu var.

    level up'a göre, ilk 16 saat içinde aynı yüze ve aynı sese sahip iki ayrı kişi yok.

    - eğer ocelotu uyuşturucu silah ile vurursanız sersemleşecek ve la-li-lu-le-lo diyecek. (bkz: the patriots)

    -tpp evreninde ground zeroes posterleri bulunabilecek.

    - oyuncuların aynı zamanda tüm karakterlerin bilgilerinin de bulunduğu büyük bir bilgi sistemine erişimi olacak, tpp dışında, serinin tarihini de gösterecek.

    -bir konami temsilcisi playstation access'e belirttiğine göre oyunun hikayesini hemen hemen tamamlamış ve bu onun 50 saatini almış. ve tamamlanma yüzdesi hala %52'ymiş.

    -gazetecilerin oynadığı sürüm ile piyasaya çıkacak sürüm arasında biraz değişiklikler olacak. kojima productions logosu oyunda gözükmeyebilir. (bkz: kojima productions) (bkz: kojima productions la) (bkz: hideo kojima) (bkz: konami) (bkz: bolca küfür) (bkz: fuck you konami)

    -akıllı telefon uygulamaları da oyunla beraber geliştiriliyor.

    -oyunda şu ana kadar açığa çıkan ya da gösterilenden çok çok daha fazlası var.

    - görevler başlarken bir opening credits gözüküyor.

    - ocelot oyunda jf rey marka güneş gözlükleri takıyor.

    - biyonik kol yumruğu sprint atarken r2'ye basarak gerçekleştiriliyor ( ikincil silah olarak seçilmeli )

    - kontroller ground zeroes'dan beri oldukça iyileştirilmiş ve animasyonlar daha doğal hale getirilmiş.

    - siper sistemi de iyileştirilmiş, snake artık duvarlara yapışırmış gibi durmuyor, girip çıkmak daha kolay hale getirilmiş.

    - geceleyin, düşman askerleri diğer askerleri de uyarmak için havaya fişek atıyorlar.

    - cardboard kutuları nasıl durduğunuza göre farklı çalışıyor. (çömeliyorsunuz ya da ayaktasınız vesaire )

    - skull denilen canavar askerler sizi tespit ettiğinde refleks modu gibi ve yanıp sönen görüntüler ekrana geliyor ve bundan sonra size saldırmak için farklı bir moda giriyorlar.

    - skull askerlerinden biri boş avcunun içinden koca bir tüfeği çıkarıp sizi akıl tutulmasına davet edecek hareketler içinde bulunuyorlar.

    - kasetler size, ground zeroes ve phantom pain arasında ki 9 yıllık boşlukta ne olduğunu gayet iyi anlatıyor.

    evet, bilgiler bu kadar. hideo kojima'dan gelen son metal gear solid. her ne kadar konami açık ve seçik hideo kojima olmadan da metal gear oyunları yapmaya devam edeceğini duyursa da bu seriyi yaratan kojima olduğu için, kojima productions ve los angeles stüdyosunun da kapatılmasıyla, artık kojima'nında konami bünyesinden ayrıldığını, kısacası kovulduğunu bildiğimiz için ( nedenlerini hiçbirimiz tahmin edemeyiz ) bu metal gear oyunu büyük önem taşıyor. hem tarihsel önemi büyük hem de bir başyapıt. zaten çoğu metal gear fanları da, kojima tarafından yapılmayan bir metal gear'ın bundan böyle hikayede yeri olmayacağı, canon kabul edilmeyeceğini söylüyorlar ki ben dahil. burada şark kurnazlığı yapıp, aç gözlü davranan konami hem altın yumurtlayan tavuğunu kesmiş oldu, hemde büyük bir seriyi assassin's creed gibi her yıl yenisi çıkan, bitmemiş, tamamlanmamış, yarım yamalak çer çöp haline getireceğinin sinyalini verdi.

    sonuçta bu metal gear solid, kimisi star wars, kimisi superman, kimisi batman, kimisi james bond delisidir ya hani. bizde buyuz, metal gear solid delisiyiz. ve umarız seri hakettiği sonu bulur, aç gözlülerin para kazandıracı olmaz.

    64 gün : 00 saat : 00 dakika : 40 saniye


    (kahcob - 29 Haziran 2015 01:19)

  • comment image

    bugün ps4 versiyonunu 4 saat boyunca oynadım, bir iki bir şey diyeyim.

    - gördüğüm en iyi girişlerden biriydi ilk bir saati. baya bi gerildim oynarken, kulaklıkla oynadığım için daha rahat duydum ses efektlerini ve müzikleri. harikaydı gerçekten.
    - kontrolleri çok rahat. sanırım oynadığım en rahat metal gear solid oyunu (hepsini oynadım). karmaşık bir sistem yok, snake yapmak istediğinizi hemen yapıyor, bir gecikme söz konusu değil.
    - grafikler baya iyi. ps4'teki en iyi görünen oyun değil fakat gözünü bozmuyor, fox motoru cidden güzel çalışıyor ps4'te (1080p/60fps).
    - oyun sizi baya serbest bırakıyor. bir bölgede düşmana yakalanıp alarm verdirdiyseniz, yakınlardaki bölgeler de alarma geçiyor, bu çok iyi olmuş. ai haberdar oluyor olaylardan.
    - ana üs (mother base) için adam ve eşya toplamak çok eğlenceli. adam öldürmeden önce iki kere düşünüyorsunuz. silah, alet edevat, araç gibi şeyler yaptırıyorsunuz ya da olanları geliştirtebiliyorsunuz adamlarınıza. üsse gönderdiğiniz adamların da hangi görevi yapacağına siz karar verebiliyorsunuz.
    - cqc bu oyunda daha rahat. mgs4 oynarken hepsini yapamıyordum, unutuyordum ama bunda daha sade yapılmış.
    - düşman sizi uzaktan görebiliyor. 50 metre öteden farkedildiğimi bilirim. tam istediğim gibi olmuş aslında, gerçekçi düşünüp ona göre plan yapıyorsunuz. birçok oyunda 30 metre ötesinde ayakta dursanız görmez sizi, bunda o kadar yaklaşmanıza bile izin vermiyorlar.
    - snake'in sesini ben beğendim. david hayter iyiydi hoştu ama kiefer abimiz bence dramatik bir hava vermiş karaktere (olması gerektiği gibi).
    - troy baker'ın sesinden de sıkıldığımı farkettim. cidden her yerde bu adam var. yeter amk.

    şimdilik söyleyeceklerim bu kadar. yılın oyunu savaşında witcher 3 ile çok rahat kapışır. hatta mgs hayranıysanız kafadan birinciliğe yazabilirsiniz. baya dolu bir oyun izlenimi verdi 4 saatlik maceramda.


    (spy - 1 Eylül 2015 23:25)

  • comment image

    iki gündür oynamaya doyamıyorum. atı yavaş yavaş sürüp sağı solu izliyorum. gündüz çöl kamuflajını giyiyorum gece olunca siyah kamuflajı paraşütle indirip onu giyiyorum. asıl görevleri gizlilikle, ek görevleri savaşarak oynuyorum. kampları gezip yetenekli asker bulup balonla üsse yolluyorum. bir yandan hiç bitmesin istiyorum ama diğer yandan bitse de yeni oyun açıp yüksek puanlarla bir daha oynasam istiyorum. hayatımda oynadığım en iyi oyun. çok çok büyük klasikler bile bu oyunun yanında cüce kalıyorlar. aslında düşününce öyle yeni bir mekanik falan icat etmiyor veya yenilik anlamında devrim falan yapmıyor ama atmosfer aga... ama detay aga... ama serbestlik aga... bu kadar "tam" bir oyun ben hayatımda görmedim ya. oyun tam abi tam. görev bitiyor oyun bitmiyor amk. atlıyoruz üsse dönüyoruz. bir duj alıp üstümüzdeki kanları temizliyoruz. yeni elemanları görev yerlerine yerleştiriyoruz. alet edevatımızı geliştirip helikopteri çağırıp yapacağımız göreve en yakın iniş bölgesini seçip savaş alanına intikal ediyoruz. daha ata binmesi, köpek büyütmesi, ciple istasyonlar arasında gezmesi, ıvırı kıvırı hangi birini sayayım?


    (mercyrium - 3 Eylül 2015 04:39)

  • comment image

    dün sadece oyunu kurup "options" dan ayarları yapıp "start new game"e kadar geldim, sindirerek oynuyorum bitmesin diye :)


    (nemesisdurdem - 3 Eylül 2015 14:27)

  • comment image

    birkaç gündür günde 6-7 saat oynuyorum, birkaç taktik vereyim.

    - r&d takımınızı bir an önce yükseltip ikinci seviye dürbünü yaptırın. bu dürbünle işaretlediğiniz adamların özelliklerini görebiliyorsunuz. böylelikle kimi üsse gönderip kimi çöpün içinde uykuda bırakacağınıza karar verebiliyorsunuz. yoksa çöp adam doluyor üs. buna çok dikkat edin. ilk başlarda yakalayabildiğiniz c ve b sınıf özellikleri olan adamları kesinlikle öldürmemeye bakın.

    - kum fırtınası harika bir olay, kesinlikle varlığından faydalanın. işaret koyduğunuz adamların işaretleri fırtına sırasında kaybolmuyor, böylelikle fırtına bastırdığı an en az 2-3 adam indirmeye bakın.

    - fultonu geliştirin (r&d). ikinci seviye fultonla mortar ve makineli tüfekleri de üsse gönderebiliyorsunuz. ayrıca başka bir geliştirmeyle fulton sayısı 12'den 24'e çıkıyor. çok önemli bir geliştirme bu, atlamayın.

    - vakit kaybetmeden tercümanları kaçırma görevlerini yapın. böylelikle el enseye çektiğiniz düşmanları sorgulayarak hem ekstra bilgi kazanıp haritanızı güncelliyorsunuz (pırlanta, ham madde yerleri gibi) hem de kahramanlık puanı kazanıyorsunuz.

    - ikinci sınıf bayıltıcı tabancanın susturucusu bir önceki seviyeye göre daha uzun dayanıyor, gizliliğe önem veriyorsanız hemen edinin.

    - düşmanı bir yere çekmek istiyorsanız şarjör atmayı unutmayın. sesin geldiği yere gittikten sonra da icabına hızlıca bakın.

    - üsse döndüğünüzde sağ çaprazınızda beyaz küçük bir konteyner duruyor, ona girip duş alın. size zamanla azalan ekstra bonuslar sağlıyor. ben her döndüğümde bir kere giriyorum.

    - ayrıca üssünüzde sağda solda pırlanta bulabilirsiniz, dikkatli dolaşın.

    - bu arada oyunda fast travel var, uzun uzun alatmak yerine şu videoyu koyayım.
    [fast travel https://www.youtube.com/…8i3yaeuee&feature=youtu.be]

    ****çok hafif spoiler****

    honey bee adlı silahı ele geçirme görevinin sonundaki savaşta roketi kullanmayabilirsiniz. ortam çok tedirgin edici ve ürpertici gelebilir ama telaş yapmayın. silahınızla skulls ekibine ateş edin (siper alarak), kılıçlarıyla dibinize geldiklerinde dodge tuşunuzla (ps4'te kare) yere atın kendinizi ve yere düştüğünüz an nişan alıp tarayın dibinize geleni. böylelikle çok fazla zarar almadan hallediyorsunuz koca ekibi. o bölümde ellerim titredi birazcık ama çok zevkliydi.

    ****spoiler biter, senin hayatın senin müziğin başlar****

    edit: dikkat edilmesi gereken bir kaç nokta daha.

    - oyunu oynama stilinize göre düşmanların ekipmanları değişiyor. çok fazla kafadan vuruyorsanız miğfer takmaya başlıyorlar, geceleri çok fazla saldırı yapıyorsanız fener ve termal dürbün veriliyor. bunlar için oyunda bir süre sonra kurulacak olan "combat deployment" adlı sekmeden ilgili görevi seçip bu geliştirmeleri bir süreliğine engelleyebiliyorsunuz (tedarikleri yok etme, envanter patlatma gibi görevler). ayrıca yine bu sekmeden adamlarınızı farklı görevlere gönderip deneyim, para ve farklı ödüller kazandırmalarını sağlayabilirsiniz. o görevlerin sürekli üstünde olun.

    - bir sneaking suit havasınıdır gidiyor fakat ben hiç etkili bulmadım. gündüzleri deli keşif yapmayı (adam ve ekipman kaçırmayı da) seven biri olarak normalde 40-50 metreden görülüyorsam bununla 60-70 metreye çıktı bu mesafe. ben yine de klasik kostümlerle daha iyiyim gibi. yani o kostüm var diye boşuna zorlaştırmayın, herşeyi deneyin.

    - kafanıza göre supply drop yapmayın, baya para tutuyor. susturucunuz patladıktan ve fultonlarınız tamamiyle bitince ekipman isteyin. bir süre sonra iyi para yapmaya başlayınca gene istersiniz.

    **** hafif mi hafif spoiler ve taktik ****

    quiet ile kapıştığınız bölümde yerinizden kıpırdamayın sadece dürbününüzle yerini bulun ve işaretleyin, daha sonra kafasına supply drop isteyin. bunu ikinci kere yapınca yeniyorsunuz. böylelikle sizden istenen iki opsiyonu da tamamlıyorsunuz (ölümcül silahlarla yenme)

    **** bitti spoiler ****

    - şu ana kadar kutu ve decoy araçlarını kullanmadım. eğer birini çekmek istiyorsam hafiften görünüyorum, geri dönüyorum. yerimi incelemeye geldiklerinde boş şarjör atıp güvenli bir yere çekiyorum ve icabına bakıyorum. yalnız şu ana kadar iki kere üst üste şarjör ile çekebildim. üçüncüyü yutmuyorlar ve "lan bok yoluna gidiyoruz galiba" deyip adam çağırıyorlar. adamına göre değişebilir tabi. kojima bu, herşeyi yapar bu adam.

    - ana üssünüzde pırlantalar var demiştim. üssünüzdeki devriye gezen askerleri sorguya çekerek yerlerini öğrenebilirsiniz. her platformdaki asker üstünde bulunduğu platformdaki pırlantaları söylüyor.

    - eğer bir görevi yaptıysanız ve o üsteki adamların birkaçını hallettiyseniz hemen gitmeyin, diğerlerini de indirin. böylelikle ekstradan kahramanlık, ün, para ve emblem kazanıyorsunuz.

    - makinalı tüfek ve mortarları fultonlamanın tanesi 5000 gmp. jipler 10000 gmp. baya pahalı aslında ama bunları idroid menünüzün mother base adlı sekmesinde bulunan resources adlı yerden satabiliyorsunuz. makinalı tüfek 12000 gmp, mortar 9000 gmp jipler ve kamyonlar daha pahalı diye hatırlıyorum. iyi para kaynağı yani, es geçmeyin.

    - eğer bir kamyonu durdururmak istiyorsanız (ele geçirmek veya gittiği üsse sızmak için) atınızı yolun ortasında durdurun. yolda durup atınıza "çekil yoldan" diye bağırdıkları sırada istediğinizi yapabilirsiniz.

    - üssünüze gönderdiğiniz adamların özellikleri arasında troublemaker varsa ya o bölüme diplomat koyun birkaç tane, böylelikle adamlarınızın yaralanmasını ve ekiplerinizin seviyelerinin düşmesini engelleyebilirsiniz. ya da eğer çok iyi özellikleri yoksa direk kovun gitsin (dismiss). adamların özelliklerine idroid üzerindeki staff management sekmesindeki all staff ekranından bakıyorsunuz. çıkan ekrandan yanlış hatırlamıyorsam üçgen (ps4) ile görünüm değiştirip karakter hakkında daha çok bilgi veren bir ekran şekline döndürüyorsunuz. sırayla bakın kim diplomat, kim cerrah kim piskopat.

    -oyunun ikinci bölümünde, ilk bölümdeki bazı görevlerin daha zor versiyonunu oynuyorsunuz. ama isterseniz bunları hiç oynamadan side-ops da oynayabilirsiniz. birkaç side-ops'tan sonra oyun hikaye olarak ilerliyor. yani o bölümleri tekrar etmenize gerek yok. hatta side-ops'ları yaparsanız "truth" adında gizli bir görev açılıyor. hikayenin tamamlanması için şart bir bölüm bu.

    not: bu entry oyun oynandıkça editlenir.


    (spy - 4 Eylül 2015 11:16)

  • comment image

    ptt'nin işgüzarlığı sağolsun, elime ancak bu sabah geçebilmiş olan hideo kojima oyunu (shopto'dan day one edition almıştım). her zamanki gibi mükemmel olmuş, şu ana kadar bir 5-6 saat oynama fırsatım oldu. deneyimlerimi ve önerilerimi paylaşmak istiyorum:

    - reflex mode'u options'dan kapatabiliyorsunuz. ben direk kapatıp girdim oyuna. seriye alışık olanlar kapatsın bence hem görevlerden aldığınız puan artıyor hem de gereksiz bir mekanik oyun oynamayı bilen insanlar için.

    - özel bir durum yoksa görevleri 18:00'de yapmak her zaman daha mantıklı. çünkü akşamları hem düşmanın görüş alanı daralıyor hem de etrafta gölgeler arttığı için saklanmak daha kolay oluyor.

    - açıldığı zaman analyzer'ı alın direk. dürbünü düşmanın üzerinde 2 saniye kadar sabitlediğinizde statlerini görmenizi sağlıyor. boş yere bütün özellikleri e olan kazmaları mother base'e fultonlamaktan kurtuluyosunuz.

    - ikinci main silahı olabildiğince erken almanızı öneririm. birkaç opsiyon var ama bence assault + sniper mantıklı çoğu görev için. malesef oyunun başında susturuculu sniper yok o yüzden kullandığınızda fark edilmeyi de göze almış oluyorsunuz.

    - herhangi bir üste göreve girişmeden daima olabildiğince yüksek bir yere çıkıp işaretleyebildiğiniz kadar adamı işaretlemeyi unutmayın. ayrıca gece görevlerinde üsse elektrik sağlayan jeneratörleri işaretlemek isteyebilirsiniz. yanına gidip aksiyon tuşuna bastığınızda üssün tüm elektriğini kesiyor.

    - üslere yerleştirilmiş mortarlar bazen çok iş görebiliyor. tabi mortar kullanıyorsanız gizlilik falan beklemeyin. buna karşın machine gunlar o kadar kullanışlı gelmedi bana. çünkü genellikle üsse dönük olmuyorlar. ayrıca upgrade ile bunları da fultonlayabiliyosunuz (normal fulton aksine 300 değil 5000 kredi istiyor). ilerideki upgradelerde jip kamyon vb fultonlama gibi imkanlar da geliyormuş gördüğüm kadarıyla ama ben o kadar geliştiremedim mother base'i henüz.

    - düşmanın reinforcement göndermesini istemiyorsanız üsteki ana binadaki radyo ekipmanını bulup herhangi bir şekilde patlatmanız lazım. böylece üssün iletişimini kesiyorsunuz.

    - oyunun başlarında afganistan'da takılırken minik bir köpek sesi duyarsanız etrafa bakar olun. dd'yi kesinlikle kaçırmak istemezsiniz. çok şirin be itoğluit! (çok çok hafif spoiler sayılabilir). dd zamanla büyüyomuş, tabi ben oraları da görmedim henüz.

    - girilebilen bütün binalara girmeye çalışın. içlerinde elmas (kredi için), maden, yakıt vb gibi mühimmatlar, tükettiyseniz mermi ve kırmızı ışığı yanan radyoların içinde kasetler bulunuyor. kimi kasetler hikaye ile ilgiliyken bazısı da müzik kasedi. hikaye ile ilgili kasetler genelde big boss ile ocelot ve big boss ile kaz arasında geçen konuşmalar şeklinde oluyor. ben bulduğum kasetleri helikopterdeyken dinliyorum şahsen. gerçi oyunda istediğiniz zaman açıp arka planda dinlemeniz mümkün. kesinlikle dinlemeye üşenmeyin pişman olmazsınız.

    - bazı öldürme görevlerinde hedefinizi öldürmek yerine mother base'e yollamak gibi bir opsiyonunuz olabileceğini unutmayın.

    - görevlerden bahsetmişken, side ops'ları atlamayın. hemen hemen hepsi çok işe yarar ödüller veriyor. oyunun başında açılan russian interpreter görevini hemen yapın, bekletmeyin. ana görevlerden önce yapın. diğer görevlerde işinizi büyük ölçüde kolaylaştırıyor (düşmanları etkin bir şekilde sorgulayabilir hale geliyorsunuz)

    - codeci dürbünle bir yerlere bakarken intel alma şeklinde oyuna yedirmişler gibi duruyor. ocelot önemli bilgiler verebiliyor intel işini pas geçmeyin.

    - kullanmadığınız eşyaları görevde yanınıza almayın. görevde yanınıza aldığınız her eşya için ufak da olsa kredi ödüyorsunuz. gerçi oyunda kredi epey kolay kazanılıyor gibi duruyo o yüzden çok umursamak zorunda değilsiniz.

    şimdilik gözlemlerim bu kadar. biraz daha ilerleyeyim oyunda daha çok karalayacağım zaten. ha bu arada hideo kojima oyunu olduğunu söylemiş miydim? çünkü öyle (bkz: fuck konami)


    (aperfectbutthole - 6 Eylül 2015 00:59)

  • comment image

    57 saatlik bir playtime'dan sonra sonunda hikayenin her türlü sonuna geldiğim oyun, secret ending de dahil.

    oyuna en başta goty adayı demiştim ancak chapter 2'de o kadar boka sardırmışlar ki fikrim değişti. oyun chapter 1'de bitseydi son yıllarda çıkmış en sağlam oyun olacaktı ancak gel gör ki konami sıçmış işin içine

    bundan sonrası hayvanlar gibi:

    --- spoiler ---

    - öncelikle şu quiet meselesine tekrardan değineyim, ilk #54754072'de değinmiştim. oyun boyunca dünya kadar gmp harcayıp da itemlarını upgrade ettiğiniz bir buddy'yi oyunun sonunda elinizden almak, özellikle "oyun %100 replayability sunuyor" gibi iddialara tamamen ters kalıyor. yani replayability kalkıp eski görevleri tüm achievementları alacak şekilde tekrar oynamak değil midir? bu da zaten ilk görevlerde yanınızda olmayan elemanlarla yapılacak bir şey değil midir? o zaman quiet'ı elimizden almak nedendir?

    ayrıca hikaye bazında da saçmalık ötesi bir olay olmuş, sırf insanları üzelim, mutsuz edelim diye içine sıçmışlar. metal gear solid'de meryl'in ölümüne sizin gayri ihtiyari karar verdiğiniz bir işkence sahnesi vardı, işkencede pes ederseniz tee en son bölümde meryl kollarınızda ölüyordu. bu olayın onunla hiçbir alakası yok, ne yaparsanız yapın quiet gidiyor işin sonunda (gitmemesinin yolu var aslında, az önce refere ettiğim entryde açıkladım). tamam kızda bu ses teli parazitlerinin ingilizce straini var, bu yüzden ingilizce konuşmuyordu. e tamam da wolbachia bu paraziti tedavi etmiyor muydu, neden kullanılmadı? quiet'ta akciğer yok zaten, parazitler aktif hale gelse bile kızı nasıl öldürecekler? hadi ingilizce konuşarak parazitleri aktif hale getirdi, o esnada havayoluyla yanındakilere bulaştırmamak için sizden ayrıldı diyeceğim, e hatun orada snake zehirden baygın yatarken çatır çatır ingilizce konuştu helikopterle, snake'e hiçbir şey olmadı?

    quiet konusu baştan aşağı rezalet ve boşluklarla dolu. gerçi senaryoda boşluklarla dolu olmayan hiçbir şey yok.

    - ikinci konu ise oyun boyunca oynadığınız venom snake'in big boss olmadığı, big boss yerine kullanılan bir decoy olduğunu öğreniyorsunuz secret ending vasıtasıyla. ocelot'un da bundan haberdar olduğunu öğreniyoruz en başından beri. ground zeroes'un sonundaki patlamada hem big boss, hem de onunla beraber helikopterde olan medic ağır yaralanıp komaya giriyorlar. bunlar da diyor ki "ulan tüm dünya boss'un kellesini istiyor biz en iyisi bu medic arkadaşın zihnini hipnoz ile değiştirelim kendini big boss sansın, tipini de değiştirelim. asıl big boss o sırada rahatça gezsin." asıl big boss da bu arada oyunun ilk bölümünde sizi quiet'tan kurtaran ve kaçmanıza yardım eden ishmael isimli sargılı abi.

    bu bana göre sadece plot twist olsun, insanlar şok olsun da ne olursa olsun diye yapılmış saçma sapan bir şey. işin sonunda big boss bir kaset kaydında "asıl big boss benim ama sen de big boss'sun" gibi şeyler söylüyor. bu durumda da ilk metal gear oyununda solid snake ile öldürdüğümüz big boss'un aslında venom snake olduğu şeklinde bir retcon gelmiş oluyor metal gear evrenine. bana sorarsanız aşırı derecede gereksiz ve anlamsız bir twist ve hiçbir şeyi de açıklamıyor. big boss nasıl iyi bir adam, iyi bir askerken sonrasında acımasız kötü bir tiran haline geldi misal, insanlar mgs v oynarken biraz bunu görmek istemişlerdi ancak gel gör ki oyunun sonunda çıkıyor ki oynadığımız adam bile big boss değilmiş!

    - oyundan kesilen mission 51'in videosunu youtube'dan izledim. neden kestiklerini anlamadığım bir tarafa, hikayedeki boşluklara zerre anlam yüklediğini düşünmüyorum. sahelanthropus'u kaçıran eli'ın ingilizce parazit ile bir adayı girilemez hale getirmesi ve xof ajanlarının aleti eli'dan (eli da malumunuz liquid snake) çalmaya çalışmasını anlatmışlar. işin sonunda venom snake ile araya girip xof ajanlarını ve bir kez daha eli'in kullandığı sahelanthropus'u yeniyorsunuz, eli'ı tam çıkaracakken onda da parazitlerin aktif hale geldiğini görüp bırakıyorsunuz. son cutscene'de tretij rebenok (gelecekteki psycho mantis) eli'ın boğazındaki parazitleri söküyor ve onu kaçırıyor. "this is not over" diyerek oyun tamamen bitiyor.

    neden bitirmemişler, artık konami'nin işgüzarlığı mıdır yoksa başka bir şey mi bilemem ama mevcut haliyle hikayeye hiçbir katkısı olmayan bir son olduğunu düşünüyorum bunun da.

    ---
    spoiler ---

    bakın bu oyunu çıktığı gün oynamaya başladım, bu da 14 gün demek ve 14 gündür eve gelip de pc açtığımda tek oynadığım oyun bu. oyun özenli yapılmasa, kendine bağlamasa, hikayesi tutmasa kimseyi başında 57 saat tutamaz benim gibi. bu oyunun ilk chapter'ı şaheserdir ve tahminen 10/10 veren kritikler de bu kadarını oynayıp o puanı vermişlerdir. gelgelelim chapter 2 açıldığında son derece özensiz, birbirinin aynı görevler (yani şöyle diyeyim, aynı görevleri saçma zorluklarda oynuyorsunuz, hatta o kadar üşenmişler ki bir bölümde gene quiet ile sniper düellosu yapıyorsunuz ama karşınızdaki quiet değil sniper wolf'a benzetmişler misal) arasında sadece üç veya dört tane hikayenin konusunu ilerletecek görev çıkıyor (ki bunlardan biri mother base'in karantina bölümünde geçen bölüm, hakkını yemem belki de oyunun en iyi bölümüdür).

    yani chapter 2'deki o 3-4 güzel ve hikayeyle alakalı bölümü alıp chapter 1'e koysalar ve akabinde chapter 2 sonunda yaptıkları saçmalıkları falan hiç yapmasalar, 51. bölüm olmadan da bu oyun goty için çok güçlü bir aday olurdu. şu anki haliyle ise bilemeyeceğim, kendimi resmen aptal yerine konulmuş gibi hissettim son bölüm bittiğinde.

    bu artık kojima'nın mı konami'nin mi bok yemesi bilemem ama bu oyunu hem eksik hem de hatalı bitirmişler, ister update, ister dlc bilemem ama özellikle chapter 2'yi elden geçirmeleri veyahut komple yok etmeleri lazım ki bu oyun efsaneler arasında anılsın. şu haliyle mümkün değil çünkü.


    (varos cloudstrider - 13 Eylül 2015 23:16)

  • comment image

    söylenecek çok şey var bu oyun hakkında ama, nasıl toparlarım ve bir özet şeklinde duru bir biçimde anlatırım bilemiyorum. mgs efsanesini, konami - kojima kavgasını, taktiksel askeri simülasyon türünün nadide örneği olmasını, ıvırını zıvırını geçtim, direk konuya ign'in 10/10 verdiği kritiğin kısa özetiyle başlamak istiyorum. ne olur ne olmaz, okumak isteyenler için buradan sonrasını spoiler içine alıyorum.

    --- spoiler ---

    e3 2013 red band ve green band fragmanları ile heyecanın kralını yaşatmış, e3 2014'te mike oldfield'ın nuclear parçasıyla tüyleri diken diken etmiş, 3 yılı aşkın hazırlık sürecinde oyuncuya çok şey vaat edeceğini iddia etmiş, hikayedeki "büyük" plot hole'u kapatacağı konusunda mgs hayranlarına teminat vermiş; kısacası bırakın mgs hayranlarını, tüm oyun sektörünü yaptığı pr çalışmalarıyla ayağa kaldırmış bir hype ile çıktı bu oyun 1 eylülde. çıkış tarihinden 1 hafta önce özel basım sürümleri büyük çaplı oyun basınına dağıtıldıktan ve neredeyse tüm oyuncuların oyunu almadan veya oynamadan önce ilk bakmak istedikleri ign gibi bir devden 10/10 alınca, ister istemez "n'oluyoruz" havasına girmiş bulundu kitle. buraya kadar her şey tamam. peki ya bu gereksiz hype'ın aynı fallout 4 gibi patlamasının sebebi neydi ki?

    öncelikle, ign'in bu oyuna verdiği tam puanı içeren incelemesinde, "kopuk hikaye" gibi bir eksiden bahsetmişti. mgs hayranlarına verilen ilk büyük spoiler. neydi mgs? mgs, hikayeydi. mgs, bir sinema filminde bile ender görebileceğin ara sahneleri olan bir tabuydu. mgs, mükemmel karakter derinliği sunan, hikaye açısından en ufak bir yerinde bile sırıtmayan, soğuk savaş dönemi ve sonrasının kojima-san elindeki tasviriydi. mgs, emekti. mgs, taktikti. mgs, en nihayetinde bir oyun dahi olsa oyuncuya yaşattıklarını başka eserlerde nadir yaşayacağınız bir biçimde yaşatırdı.

    oyunun sinopsisi o kadar basitçe ve tembelce yazılmış ki, en ufak bir yorum yapmadan direk özet geçiyorum: "snake, 1975'de cipher'ın güçleri tarafından mother base'i yok edilip elinden her şeyi alındığında, bulunduğu helikopterin patlamasıyla 9 yıllık bir komaya girer. 1984 yılında bu komadan uyandığında, cipher onun yerini çoktan tespit etmiş ve bir suikast timini hastaneye doğru yönlendirmiştir. hastanede aynı odayı paylaştığı, sargılı bir adam olan ishmael ve daha sonrasında ocelot sayesinde hastaneden ve kıbrıstan kaçar. intikam yemini eden snake, cipher'ın peşine düşüp 9 yıl öncenin hesabını soracaktır."

    oyundaki cipher vs. diamond dogs çatışması haricindeki ana görevler şöyle şekilleniyor: "boss, ıvır zıvır örgütünün planları varmış, çok büyükmüş, alırsak cipher'dan bir adım öteye geçeriz.", "boss, bilmem ne örgütünün komutanı tankla yürüyormuş mücahitlerin üzerine, durdurursak cipher'dan bir adım öteye geçeriz". "boss, veletlerden oluşan bir grup varmış, git onları fultonla, fultonlarsan cipher'dan bir adım öteye geçeriz". ah be kaz, ah be saf kardeşim, ah be ölümü bile bir köpek gibi liquid'in elinden olan master miller, hamburger kralı, kızak tımarcısı, mother base'inin gözlerinin önünde yok olup gitmesini izlemiş koca yürekli kaz. oyundaki plot twist'i bilmeyen tek adam, bilmediğini sürekli alttan alttan bize oyunun dürtüklediği adam, tembelce yazılmış bir ocelot - miller çekişmesinin zayıf halkası... miller'ın bu oyundaki rolü oyuncu açısından oldukça kritik, sebebini de özet geçeceğim ve sıçıp sıvamaya başlayacağım paragrafta tanımlayacağım.

    peki ya bu hikayenin hiç mi albenisi, hiç mi bütünlük taşıyan en ufak bir bölümü yok? var tabi ki. ama o da sizi bir müddet sonra residentsleeper'a çeviriyor. 100 küsür yaşındaki bir dedeyi koymuş bu oyuna kojima. mgs 4'te bana kalırsa çok iyi işlenen nanomachines muhabbetinin bir farklı versiyonu olan parasites muhabbetini size anlatan dede bu, code talker. ama kojima burada fazla egoist davranıp "yahu ben böyle biyolojik silahlardan falan bahsedersem her zaman tutar, her zaman güzel betimlerim, oyuncu da ayılıp bayılır" yanılgısına düşmüş. o kadar bayık, o kadar anlamsız bir muhabbet ki şu parasites muhabbeti, bir süre sonra dedenin dediklerini unutup aklınızda sadece "wolbachia, dine, copulation" kelimeleri yankılanmaya başlıyor. gidip kasetlerden takip edeyim diyorsunuz, gene başlıyor bozuk plak gibi "wolbachia, dine, copulation" sekansları. ha bir de oyunun ana hikayesini sadece görevleri yaparak öğrenemiyorsunuz, oynamayı bırakıp oturup kaset dinlemek zorundasınız.

    ve eninde sonunda, ıkına sıkıla geldiğimiz, "ne olacak bunun finalinde, gene neler yaptın kojima" dediğimiz final sekansı 45. bölüm, quiet'ın en iyi tasvir edilip sunulduğu, belki de hikayedeki en iyi betimlenmiş karakterin finaliyle başlamış oluyor (ha, unutmadan, bu görevden önce "cipher'dan bir adım öteye geçmek için" salakça bir görev daha tamamlıyoruz. backup, back down görevinin karbon kopyası, afrika haritasında geçmesi tek farkı). quiet, mother base'den, bizim sebebini code talker adlı uyku makinesi ayağınıza geldi tadındaki dedemiz ile bulunduğu bir ara sahneden öğrendiğimiz, ingilizce türündeki parazitler kendisinde entegre olduğu için kaçıyor. günün sonunda kurtuluyoruz, ama quiet snake'i korumak için defalarca kez fedakarlık yapıyor ve kaçmak zorunda kalıyor. sonra o malum görev açılıyor, 46. görev.

    1975'deki helikopter patlamasında, kojima'nın yönetmenlik başarısı olan (ground zeroes'daki) o sahnede 3 ana karakter var bildiğiniz gibi; snake, paz ve kaz. diğer ikisi, medic ve morpho patates. the phantom pain'de paz'ın phantom'unu gördüğümüz (bu phantom paz hadisesini de, mother base'in eski askerlerini fultonlama görevlerinden aldığımız 10 tane fotoğrafı teker teker paz'a gösterdikten sonra öğreniyoruz), dünyanın en gereksiz ara sahnelerinde öğreniyoruz ki paz'ın içindeki ikinci bomba çıkartılmış, paz helikopterden atladıktan sonra karşı helikopterden atılan roket patlamış. ama o meşhur 46. bölümde bir plot twist daha yiyoruz. patates olan sadece morpho'ymuş. medic, aslında oyun boyunca bizim kullandığımız, bize big boss diye yutturulan, oyunun başındaki prologue'da mindfuck yaşatarak aklımızın allak bullak olmasını sağlayan sahnede estetik ameliyat ile big boss'un yüzüne kavuşan, kıçı kırık bir doktormuş. ama o da ne, ara sahneler dışında prologue'un birebir aynısı olan, gene amele gibi süründüğümüz 46. bölümün sonunda big boss, 1995 yılında geçen mg1'deki operation intrude n313 görevini big medic'e veriyormuş. ve böylelikle outer heaven'da solid snake ile kapışan veya ölen big boss veya solidus snake değil, big medic'in ta kendisiymiş. işte, buradan sonra ağır saydıracağım, hassas olan siktirsin gitsin, ona da saydırırım.

    ---
    spoiler big boss "efsanesi" hakkında ---

    sayın orospu çocuğu kojima-san. sana bir çift lafım var. ben, ben medic usta. beni 9 yıllık komaya sokturdun, aç bıraktın, kaslarımı gevşettin, kafama şarapnel soktun, vücudumu emocuya çevirdin. peki ya ben n'aptım? 1984'te o sahte komadan uyandım, face swap yaptım kıçımın kenarı big boss ile. 1984 ten 1995'e kadar hayvan gibi heroism kastım. big boss'un kıçını kaldırıp yeltenemediği şeyleri ben tek başıma yaptım. metal gear evreninin en gelişmiş metal gear'ı sahelanthropus'u taşak geçerek indirdim. senin o nanomachines ürünlerin olan beauty & beast çetesine bile tek atacak skull askerlerini madara ettim, hatta utanmadım onların zırhlarını da giydim. peki o senin efsane olarak atfettiğin, bütün serinin kahraman, gizli, arka plandaki devi olan big boss bugüne kadar ne yaptı? the joy'u bile joy'un yardımıyla öldürdü amk. joy istemese nah öldürürdü, hiç kusura bakma amk sik kafalı japonu. sorrow'u bile öle öle yendi, gerçek anlamda. peace walker'da miller ve paz ile aşk yaşamaktan başka hiçbir boka yaramadı. hatta paz'a o kadar çok bağlandı ki, metal gear zeke'in elinden kayıp gitmesine sebebiyet verdi. ulan avradı kaşar, göt oğlanı kojima, şimdi söyle. tabu niteliğinde big boss mitin var, snakeler vadisi gibi oyunun var, mükemmel bir topluluğun, harika optimize edilmiş bir grafik motorun var. peki ya söyle, o mu big boss, ben mi big boss'um? hayır, ben big boss'um, ben! medic usta!

    --- spoiler big boss "efsanesi" hakkında---

    bu arada çok feci giydirdiğimi şimdi fark ettim hikayesine ve hikaye anlatıcılığına oyunun. ama hakkını vermem gereken, hepimizin hakkını vermesi gereken bir nokta var. bu oyun, tüm zamanların en iyi taktiksel oynanışına sahip shooterlarından birisi ! "ben oyunun hikayesinde falan değilim, bana oynanış ver" diyenler için çölde vaha bu oyun. ben hiçbir mgs oyununda bu kadar farklı varsasyonda bir bölümü geçebilme ihtimallerini anımsamıyorum. düşmanların yapay zekası da çok iyi işlenmiş (ama mgs mizahından da nasibini almış). tabi bu harika oynanış mekaniğine en büyük desteği fox engine veriyor. kusursuz optimize edilmiş, konsolların kötü donanımında bile [email protected] çalışan, yağ gibi akan bir optimizasyona sahip. dolayısıyla el göz koordinasyonu isteyen böyle bir oyunda framerate çok önemli. oyunun ekstralar kısmı gerçekten çok zengin. mesela müzikleri, kojima'nın kulak zevkinin iyi olduğuyla zaten aşinayız, pek tabi ki 80'ler teması bulunduran synthpop şarkıları çok iyi seçmiş.

    özetlersem (ki en başta verdiğim sözü tutamadığımı fark ettim :( ) senenin kumaşı iyi oyunlarından birisi mgs 5: tpp. bir goty adayı kesinlikle olmamalı böyle bir hikaye altyapısı ile kesinlikle, ama kojima var işte işin ucunda. forsunu kullanıyor kavas. kojima'nın ilk ve büyük ihtimal son açık dünya deneyimi olduğu için de ölü atmosferde ne kadar farklı varsasyonda oyunun zevkini alırsınız bilmiyorum ama ben çoktan 100 saati devirmişim bile.

    dipnot: mgs hayranlarının oyunun olmayan finalinde paragraf paragraf inceleme, yorum, karalama, vs. okuduğunu biliyorum, ki ben de onlardan birisiyim, ama 1-2 aydır içimde tutuyorum bu nefreti ve patlamak için en uygun yer olarak sözlüğü seçtim. ne yapayım, hayatımın serilerinden birisi olan mgs'in böyle iddialı bir oyun ile tüm konu bütünlüğüne tecavüz edilmesi benim sinirimi bozdu.

    ---
    spoiler ---

    not: işbu entry yüksek miktarda kinaye içermektedir.


    (cd rom failure - 2 Aralık 2015 16:19)